Takster, affaldsplan og regulativ
Læs mere om Herlev Kommunens regulativ for husholdningsaffald og den gældende affaldsplan.
Takster
Ændring i praksis for moms på renovationsopkrævningen
Opkrævningen af renovationstaksterne har til og med 2024 været tillagt moms.
Lovgivningen på området er ændret og der pålægges derfor ikke moms ved opkrævningen på renovationstaksterne fra 2025 for sammenligning skal 2024 takster tillægges 25 %.
Regulativ for husholdningsaffald
Herlev Kommunes regulativ for husholdningsaffald gældende fra 18. juni 2021 fastsætter reglerne for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Herlev Kommune.
Affaldsplan 2022 - 2033
Miljø- Klima- og Teknikudvalget vedtog den 20. september 2021 Affaldsplan 2022 - 2033 for Herlev Kommune på vegne af Herlev Kommunalbestyrelse.
Affaldsplan 2022-2033 består af tre dokumenter:
- Affaldsplanen som indeholder en redegørelse for kommunens overordnede vision, eksemplificeret ved tilhørende temaer, indsatsområder og aktiviteter.
- Bilag 1 Kortlægning, som indeholder en status over kommunens nuværende affaldsmængder, indsamlingsordninger og den tilhørende økonomi.
- Bilag 2 Fremskrivning, som vurderer de fremtidige affaldsmængder bl.a. i forhold til kapaciteten til forbrænding og deponering.
Affaldsplanen arbejder med fem overordnede temaer
- Tema 1 - Forebyggelse
- Tema 2 - Mere og bedre genanvendelse
- Tema 3 - Smartere affaldsløsninger
- Tema 4 - Sammen om affald
- Tema 5 - Skadelige stoffer ud af affaldet
Under disse teamer har kommunen fastlagt en handlingsplan med 19 indsatsområder, som hvert sætter fokus på udvalgte affaldsfraktioner eller bestemte målgrupper. Under det enkelte indsatsområder er der konkrete aktiviteter og mål.
Vejledning til etablering af nedgravede affaldsbeholdere
Herlev Kommune har etableret en tømmeordning for kuber, nedgravede og seminedgravede affaldsbeholdere. I Herlev Kommune har boligselskaber og ejerforeninger (benævnes herefter "ejer") mulighed for at etablere nedgravede og seminedgravede affaldsbeholdere (benævnes herefter ”nedgravede beholdere”). Nedgravede beholdere er som udgangspunkt ejers ejendel.
Ved etablering af nedgravede beholdere skal alle krav være opfyldt. Det er ejers ansvar, at der leves op til alle krav. Leves der ikke op til alle krav kan ejer blive påbudt at tage andre løsninger for affaldshåndtering i brug.
Herlev Kommune har udarbejdet en vejledning til etablering af nedgravede beholdere.
Ressourcer og Genbrug
2730 Herlev
44 52 64 43
affald@herlev.dk
| Man-Fre | 09:00 - 12:00 |